Yoga_rektangel6

Genom att utöva Kundaliniyoga kan du förbättra din hälsa och ditt välbefinnande på alla plan. Du stärker din fysiska kropp, utvecklar din mentala förmåga och utvecklar din andliga kapacitet. Kundaliniyogans tekniker är 5 000 år gamla och utgör enkla tekniker för nutidsmänniskan att kunna hantera vardagen och livet.

 
Vem kan göra kundaliniyoga?

Yogaformen Kundalini är en mjuk och effektiv yogaform som passar de flesta oavsett ålder, fysisk kondition eller tidigare erfarenhet. Alla kan göra yoga, man börjar precis där man själv befinner sig och yogan anpassas efter egna förutsättningar. Så oavsett om du är vig som en akrobat, stel som ett kylskåp, vältränad atlet eller erfaren soffsoftis kan du ta del av kundaliniyogans tekniker och de positiva effekterna. Du som varit sjuk och längtar efter din hälsa har mycket att hämta i dessa tekniker. Du gör yogan i din takt, lyssnar till just dina behov, möjligheter och begränsningar. Långt bortom dömande och prestation. Yoga är ingen sport. Yoga är en livsstil och ett förhållningssätt. En vacker väg till att möta sig själv. Du kommer precis som du är. Vissa av oss kommer för att det är utvecklande och de vill må så bra som möjligt, andra för att de är sjukskrivna eller i rehabilitering eller känner att de befinner sig i riskzon för ohälsa.

Att tänka på som kvinna

Vid menstruation tar du det extra varsamt och lugnt när du yogar. Vissa övningar, som till exempel eldandning och rotlås rekommenderas att du utelämnar vid menstruation och vid graviditet. Om du är gravid talar du med läraren innan du börjar yoga så får du särskilda instruktioner för hur du kan utföra yogan.

Hur ska jag klä mig ?

Det viktiga är att du har mjuka, sköna kläder som du kan röra dig lätt i. Du kan gärna ta med dig en tröja eller schal att lägga om axlarna om du behöver. Vi yogar barfota. Kundaliniyogans färg är vit och vitt stärker samtidigt hela ditt energisystem – så om du vill klär du dig gärna i vitt och naturmaterial.

Vad ska jag ta med mig?

Allt du behöver finns i yogasalen: ullmattor, sittkuddar, filtar och meditationspallar. Om du vill dricka vatten eller yogité under klassen tar du med en flaska med lock eller en termosmugg.

Effekter av Kundaliniyoga

Kundaliniyoga ger många positiva hälsoeffekter för kropp, sinne och själ, så som;

  • stärker och mjukar upp muskler och leder
  • ökar flexibilitet
  • minskar stressen
  • gör dig mer balanserad
  • stärker lungorna
  • ger ökad självinsikt
  • stimulerar matsmältningen
  • stärker immunförsvaret
  • gör att du tänker klarare, blir mer fokuserad, intuitiv, kreativ och uthållig.
  • gör att du lättare hanterar vardagens påfrestningar
  • gör att du upplever ökad livsglädje och förhöjd livskvalité

Yogans effekter är många och väldokumenterade. Både nationellt och internationellt forskas det om yoga. Aktuell forskning på yoga och meditation visar tydliga och mätbara resultat vid många av de stressrelaterade besvär som många har, såsom bland annat nack- och ryggproblem, huvudvärk, depression, oro, viktproblem, sömnsvårigheter.

För dig som vill fördjupa dig i forskningsresultaten finns U.S National Library of Medicine